قسمت دوم مصاحبه ای با خانم دکتر بهرامی در مورد آموزش با ای ام اس EMS

نمایندگی ems در ایران

ADVERTISEMENT

با دوستان به اشتراک بگذارید
 
مصاحبه ای با دکتر بهرامی
مصاحبه ای با دکتر بهرامی

۱- دلیل ممنوعیت بیماران قلبی از تمرین با دستگاه ای ام ای چیست؟

ای ام اس  -در پاسخ میتوان گفت که مبحث در این سوال متد تمرینی ای ام اس نیست بلکه مشکل قلب در بیماران قلبی  است! چرا که بیماران قلبی مجاز به انجام فعالیت های طولانی مدت یا فعالیت های با شدت تمرینی بالا نیستند و فقط مجاز به تمرینات سبک و کوتاه و یا راه رفتن در آب می باشند. در متد تمرینی ای ام اس هم مثل ورزش های معمول و سنتی ضربان تا حد زیادی بالارفته و موضوع افزایش فشار خون نیز وجود دارد و به همین خاطر است که قلبی که بیمار باشد توان تحمل این حجم از فشارخون و ضربان بالا را ندارد و در اینجا مشکل و بیماری برای بیماران قلبی دوچندان خواهد شد.

۲- نظر شما در مورد اینکه چرا توصیه نمیشود که  افرادی که دارای کم کاری تیرویید هستند از متد تمرینی ای ام اس  بهره مند شوند؟

در حین تمرین با دستگاه ای ام اس، ورزشکار خیلی سریعتر به آستانه لاکتات نزدیک می شود( تا حدود سه برابر سرعت تمرین معمولی و سنتی) و تاثیر آن بر هورمون کراتین کیناز و در پی آن افزایش بیش از حد ترشح این هورمون را در پی دارد و جالب است بدانید که کنترل ترشح این هورمون بر عهده غده تیرویید است و بخاطر افزایش ترشح ناگهانی این هورمون و چندبرابر شدن کار غده تیرویید در چند دقیقه، پس از مدتی تیرویید تا حدود ۵ درصد کم کار میشود که در افراد عادی بلامانع و بدون مشکل خواهد بود اما در افراد دارای بیماری کم کاری تیرویید، بیماریشان را تشدید خواهد کرد.

برای فهم بیشتر موضوع، توضیح مفاهیم نام برده خدمت علاقمندان به شرح ذیل است:

آستانه لاکتات یک نقطه ای در تمرینات می باشد که در آن لاکتات سریعتر از اینکه بدن بتواند آن را دفع کند، تولید می شود. متابولیسم بی هوازیمسئول تولید انرژی برای تمرینات با شدت بالا در بازه زمانی کوتاه ( معمولا چند دقیقه کوتاه) می باشد، قبل از اینکه لاکتات به آستانه لاکتات برسد، دیگر بدن قادر نخواهد بود آن را دفع کرده، بنابراین، لاکتات اضافی انباشته خواهد شد. به این نقطه، آستانه لاکتات گفته می شود که معمولا در فعالیت های ورزشی با ۵۰ تا ۸۰ درصد حداکثر ظرفیت اکسیژن مصرفی ورزشکار همراه است..

آزمون تعیین آستانه لاکتات در آزمایشگاه های ورزشی انجام شده و شبیه آزمون حداکثر ظرفیت اکسیژن مصرفی می باشد که معمولا با تردمیل و دوچرخه ثابت انجام میگیرد. شدت ورزش در دوره های ۴ تا ۵ دقیقه ای افزایش می یابد، و بعد از اتمام هر دوره، نمونه خون از انگشت ورزشکار گرفته می شود. علاوه بر آستانه لاکتات، ضربان قلب، حداکثر ظرفیت اکسیژن مصرفی و قدرت خروجی ورزشکار نیز اندازه گیری می شود. از آنجایی که آستانه لاکتات زودتر از حداکثر ظرفیت اکسیژن مصرفی می رسد ( ورزشکار زودتر به نقطه آستانه لاکتات می رسد)، معمولا به عنوان درصدی از VO2 max اندازه گیری می شود. ورزشکاران و مربیان، قدرت خروجی را در آستانه لاکتات اندازه گیری میکنند تا بتوانند برنامه تمرینی مناسب تر و بهتری را طراحی کنند.

تخمین آستانه لاکتات

البته بیشتر مردم توانایی اندازه گیری واقعی آستانه لاکتات شان را ندارند، اما تست هایی برای اینکار وجود دارد. یک روش ساده برای تخمین آستانه لاکتات این است که یک تمرین ۳۰ دقیقه ای با سرعت بالا و پایدار انجام دهید. این تست برای ورزشکاران با تجربه مناسب بوده و برای هر کسی بدون آمادگی جسمانی بالا، مناسب نیست. هدف این آزمون این است که حداکثر ۳۰ دقیقه با بیشترین تلاش تان با سرعتی ثابت تمرین کنید و ضربان قلب تان را در طول آزمون ثبت و کنترل کنید. ضربان میانگین شما در ۲۰ دقیقه نهایی باید با آستانه لاکتات تان مطابقت داشته باشد.

کراتین فسفو کیناز

(CPK) آنزیم فسفوکراتین کیناز

آنزیمی داخل سلولی می باشد که غلظت آن در عضله اسکلتی، میوکارد و مغز بالا است و آسیب به هر یک از این بافت ها باعث افزایش سطح سرمی CPK می شود. این آنزیم سه ایزوفرم دارد که هر یک منشا بافتی CPK سرم را مشخص میکند: (MM عضله اسکلتی)، (MB میوکارد) و (BB مغز). بیش از ۹۵ درصد CPK توتال سرم را درافراد سالم تقریبا CPK-MM  تشکیل می دهد.

بيماري ها يا آسيب هاي وارده بر عضله قلبي، عضله اسكلتي و سیستم عصبی میتوانند سبب افزایش سطح CPK شوند.

دلایل کاهش

بیماری های کبدی ناشی از الکل، ماههای اول حاملگی، هيپرتيروئيديسم، بيماري كوشينگ، بيماري هاي بافت همبند، توده هاي متاستاز داده به كبد، بيماران با عفونت يا سپتي، آنهایی که توده عضلانی کمی دارند ، آرتريت روماتوئيد، درماتومیوزیت و پلی میوزیت شدید موجب کاهش سطح این آنزیم می شوند.

۳- مربیان ای ام اس برای تخمین شدت تمرین ورزشکاران بهتراست از محاسبات عددی  بهره مند شوند و یا با مانیتورینگ این کار را صورت دهند؟

قاعدتا دستگاههای که روی مانیتور این محاسبات را انجام میدهند قابل اعتماد هستند اما پیشنهاد می شود که مربیان عزیز خودشان هم بطور مجزا و با محاسبه دقیق این کار را انجام دهند، چون دیده شده است که برخی از دستگاهها بخاطر ضربه یا هر عامل دیگری آسیب دیده اند و محاسبات و برنامه ریزی دقیق این دستگاهها با تغییرات جزئی همراه بوده که این تغییرات از چشم مریبان دورمانده و شخص ورزشکار از نظر جسمی و فیزیکی متضرر شده است. مربیان عزیز با صرف حداقل زمان میتوانند ضریب اطمینان را در کار خود بالاببرند.

۴- اصل اضافه بار در تمرینات ای ام اس چگونه صورت می گیرد؟

در مقالات توضیح داده شده و اینجا بطور کامل و واضح خدمت عزیزان بیان می شود.

همانطور که میدانید ۹ اصل در تمرین وجود  دارد که یکی از موارد اصول تمرین همین گزینه اصل اضافه بار در تمرین است. این بدان معناست که بدن بعد از مدتی به تمرینات یکنواخت عادت کرده و به تمرین پاسخ مثبت نمیدهد و مربی باید در وزنه یا مدت زمان تمرین تغییر ایجاد کند و با تغییرات اندک و مداوم پیش برود.

مصاحبه ای با خانم دکتر بهرامی

در تمرینات ای ام اس بر اصل اضافه بار طبق شاخص مدت زمان  مانور داده نمی شود بلکه بر اصل اضافه بار، با شاخص وزنه ، تمرکز زیادی شده بدین صورت که با افزایش درصد پالس ها، گویی بدن متحمل وزنه های سنگین تری شده و پیشرفت در تمرین رخ میدهد، تا اینکه درصد پالس ها به صد درصد رسیده و از این مرحله به بعد  مربی میتواند دمبل و یا انواع کش را در کنار تمرینات جای دهد که باید توجه داشت که نیازی به جابجا کردن دمبل و کش و ایجاد تمرینات داینامیک نیست و مربی با تمرینات استاتیک می تواند پیش برود.

۵- تاثیر و کاربرد  تمرینات ای ام اس را بر فرآیند پیش خستگی عضلات  توضیح دهید؟

این روش تمرین عبارت است از اجرای یک حرکت تک مفصلی پیش از یک حرکت چند مفصلی برای همان گروه عضلانی. هدف از این کار، خسته کردن عضله موردنظر با حرکت تک مفصلی است، به گونه ای که عضله در جریان حرکت چند مفصلی بعدی به یک اتصال ضعیف در زنجیره عضلات درگیر تبدیل شود.

برای نمونه، عضله دلتوئید را با یک حرکت تک مفصلی (مانند نشر از جانب) پیش خسته کرده و سپس با یک حرکت ترکیبی سنگین تر (مانند پرس سرشانه با دمبل) تحت فشار قرار می دهید. با پیش خسته کردن عضله هدف با اجرای اولیه حرکت تک مفصلی می توانید خستگی بسیار بیشتری را در جریان حرکت چند مفصلی بعدی به آن تحمیل کنید. البته این کار ممکن است تا حدودی موجب کاهش قدرت عضله هدف در حرکت دوم شود.

دستگاه ای ام اس میتواند کمک زیادی در فرآیند پیش خستگی عضله داشته باشد. بطور مثال روی عضله هدف بصورت مجزا ای ام اس را فعال کرده و ۱۰ دقیقه پالس مقاومتی و قدرتی بطور همزمان وارد کرده و پس از آن برای کل بدن ای ام اس را مجدد فعال نموده و عضله پیش خسته را نیز مجدد با کل بدن تمرین میدهیم. نتایجی که از ورزشکاران ثبت شد به تاثیر دوبرابری ای ام اس بر پیش خستگی گروه های عضلانی مختلف اشاره دارد.

مصاحبه ای با خانم دکتر بهرامی

۶- تاثیر و کاربرد  تمرینات ای ام اس را بر فرآیند پس خستگی عضلات توضیح دهید؟

می توان این  نوع سیستم را سوپر سِت تلقی کرد زیرا که در این سیستم مانند سوپر سِت دو حرکت متناوباً پشت سر هم انجام می شوند . در این سیستم تمرینی ابتدا یک حرکت ترکیبی را با وزنۀ سنگین و تکرار کم انجام می دهیم و سپس بلافاصله یک حرکت تک مفصلی با وزنه سبک و تکرار زیاد انجام می دهیم .

به عنوان مثال امروز شما می خواهید یک عضله هدف (مثلا بالا سینه) را با سیستم پس خستگی تمرین دهید . به این ترتیب عمل کنید : یک سِت حرکت پرس سینه با هالتر را با وزنه سنگین و تکرار کم(۴-۶) انجام دهید سپس بلافاصله حرکت فلای سینه را با وزنه سبک و تکرار زیاد(۱۲-۱۵) انجام دهید . سپس استراحت کنید و سِت های بعدی را نیز به همین ترتیب انجام دهید .

با دستگاه ای ام اس کل بدن را ۲۰ دقیقه بطور سنگین تمرین و پالس داده و پایان ۲۰ دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه عضله هدف را با  درصد پالس کمتری تمرین می دهیم و شبیه ساز تمرینات پس خستگی را با درصد اثربخشی بالاتری شبیه سازی میکنیم.

۷- در موضوع سن ورزشکاران برای استفاده از دستگاه ای ام اس سن بیولوژیکی مد نظر است یا سن تقویمی؟

از آنجایی که همه مربیان دانش و یا ابزار تخمین سن بیولوژیک افراد مختلف را ندارند، بنابراین به سن تقویمی افراد بسنده می شود و شایان ذکر است که در این دنیای بزرگ همیشه استثناهایی نیز وجود دارد اما برای بالارفتن ضریب اطمینان تمرین و حفظ سلامتی ورزشکاران منبع و رفرنس همان سن تقویمی است مگر با تشخیص پزشک متخصص و یا تشخیص متخصص علوم ورزشی بخواهیم  فردی را برای استفاده از ای ام اس استثنا در نظر بگیریم.

مصاحبه ای با خانم دکتر بهرامی

۸- آیا تمرین با دستگاه ای ام اس را بر تمرین زدگی تاثیر دارد یاخیر؟ موجب کاهش یا افزایش تمرین زدگی میشود یا خیر؟

گاهی اوقات افراط در تمرین و اجرای برنامه های غلط تمرینی باعث خستگی طولانی مدت و در نتیجه افت عملکرد ورزشی یک ورزشکار می شود که غالبا به آن “تمرین زدگی” می گویند. میزان دقیق “تمرین زدگی” در ورزش های مختلف مشخص نیست اما تحقیقات و برسی های مختلف نشان می دهد که این میزان در ورزشکاران رشته های  بسکتبال، بوکس، دوچرخه سواری ،  شنا، دو ومیدانی، جودو وکشتی به مراتب بیشتر از سایر رشته های ورزشی می باشد. به عنوان نمونه میزان تمرین زدگی در شناگران حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد و در دوندگان ۱۰ تا ۶۰ درصد می باشد. دلایل زیادی وجود دارند که باعث تمرین زدگی ورزشکار می شوند، ما در اینجا به سه علت اصلی تمرین زدگی اشاره می کنیم

  • میزان استراحت کم در بین جلسات

  • نا مناسب بودن حجم و شدت تمرینات

  • افزایش ناگهانی فشار تمرین

از دیگر عوامل رایج در تمرین زدگی که به صورت مستقیم بر روی ورزشکار تاثیر می گذارند می توان به مسابقه ها و مسافرت های مکرر، یکنواختی برنامه تمرینات، اجرای تمرینات قدرتی شدید و استراحت ناکافی ورزشکار در بین تمرینات اشاره کرد.

ازعوامل دیگری که بر روی ورزشکار تاثیر منفی می گذارند می توان به تغذیه نا مناسب، خواب و استراحت نا منظم، اضطراب زیاد در زندگی روزمره، فشارهای شغلی و بی نظمی های زندگی اشاره کرد. برای نمونه کشتی گیرانی که درجریان کاهش وزن شدید قراردارند، استعداد بیشتری برای ابتلا به تمرین زدگی دارند.

با توجه به مباحث بیان شده می توان نتیجه گرفت که دلیل  خیلی از موارد تمرین زدگی  خود ورزشکار و سبک زندگی وی است، اما مربیان ای ام اس نیز می توانند با راهنمایی وذزشکاران در مورد اصلاح  سبک زندگی و  ایجاد خلاقیت در تمرین، دقایق تمرینی مفرح و شادی را برای ورزشکاران بسازند تا دچار تمرین زدگی نشوند.

۹-آیا از دستگاه ای ام اس برای امور درمان بطور صددرصدی و یا بطور جایگزین  میتوان استفاده کرد؟

درسته که هر دو دستگاه ( فیزیوتراپی و ای ام اس) دارای پالس هستند اما پارامترهای دستگاههای ای ام اس متفاوت از دستگاه های فیزیوتراپی است. دستگاه ای ام اس دارای پالس ۸۵ هرتزی بر ۳۵۰ میکروثانیه است درصورتیکه دستگاه های فیزیوتراپی با توجه یه نیاز کاربران و بیماران مختلف، دارای پالس های مختلف با هرتز مختلف هستند. اما با توجه به تشخیص پزشک متخصص می توان از دستگاه ای ام اس به عنوان مکمل عالی تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی استفاده کرد.

مصاحبه ای با خانوم  دکتر بهرامی با تشکر از شما برای پاسخ به سوالات ما

تماس با خانم دکتر بهرامی

قیمت دستگاه ems باشگاهی

ADVERTISEMENT

4 دیدگاه دربارهٔ «قسمت دوم مصاحبه ای با خانم دکتر بهرامی در مورد آموزش با ای ام اس EMS»

  1. نوع دستگاه ems و پالسش واقعا حرف نداشت
    ممنون ازصبر و حوصله تون در مشاوره تمرینی
    بعد از زایمان اصلا فکر نمیکردم که بتونم به این راحتی برگردم به قبل

     

دیدگاهتان را بنویسید

error: Content is protected !!