آسیب های رایج ورزشکاران فیتنس و بدنساز سالن بدنسازی

نمایندگی ems در ایران

ADVERTISEMENT

با دوستان به اشتراک بگذارید
 

سالن بدنسازی
سالن بدنسازی

سالن بدنسازی

 سالن بدنسازی -سالن های بدنسازی دارای دستگاه های متعدد ورزشی و ابزارهای بسیاری مثل توپ مدیسنبال، سکوی کراس فیت، کش لوپ، کتل بل و …. است و ورزشکاران و طرفداران بسیاری را دارد اما در کنار این دستگاه های هیجان انگیز و متعدد و ورزشکاران بسیاری که در سالن های بدنسازی حضور دارند آسیب های ورزشی بسیاری هم در بین این ورزشکاران در سالن های بدنسازی شایع است.

آسیب مفصل زانو اولین و شایع ترین آسیب در سالن بدنسازی است چرا که بسیاری از ورزشکاران از وجود ضعف و سستی در مفصل زانوی خود مطلع نیستند و با انجام تمرینات پرشی و یا انجام تمرین جلوران ماشین با وزنه های خیلی سنگین به مفصل زانوی خود آسیب می زنند. از انواع این آسیب ها در زانو می توان به کشیدگی رباط زیرزانو،کشیدگی و یا حتی گاهی پارگی ناگهانی رباط صلیبی.

سندروم پاتلوفمورال که از کشکک زانو به سمت ران رخ می دهد و به خاطر پرش های مکرر و غیراصولی رخ می دهد و یکی از نشانه های آن ایجاد درد در کشکک زانو در زمان انجام حرکت اسکوات است.همچنین استفاده مکرر از یک دستگاه خاص برای تقویت پا باعث می شود که گروه های عضلانی دیگر تحت تمرین مستقیم قرار نگیرند و این موضوع خود می تواند اسباب آسیب به زانو باشد توصیه می شود حتما از کش فیکس برای زانو در حین تمرین استفاده شود و اصل تنوع در تمرینات ورزشی حتما مد نظر قرار گیرد و در صورت بروز درد در مفصل زانو حتما به پزشک مراجعه شود و به امید از بین رفتن خودبه خودی عارضه، درد با قرص تسکین دهنده خاموش نشود.

به مربیان عزیز پیشنهاد می شود که اگر ورزشکاری دچار درد یا آسیب در ناحیه زانو بود برای اینکه فشار بر روی مفصل زانوبه صفر برسد تمرینات استاتیک را جایگزین تمرینات داینامیک کنند. برای پیشگیری از آسیب های مفصل زانو مربیان ورزشی حتما به ورزشکاران گوشزد کنند که حتما قبل از آغاز به تمرین خوب بدن خود را گرم کنند و در انجام تمریناتی که مفصل زانو درگیر است هرگز مفصل زانو را قفل نکنند و به مفصل شوک وارد نکنند! انجام استاندارد حرکت لانگز و اسکوات را بیاموزند چرا که مفصل زانوی خود را خیلی زود و در کمترین زمان از دست خواهند داد.

آسیب دیگری که در سالن های بدنسازی شایع است پارگی عضله یا همان Muscle tear است که پارگی عضلات گاهی به صورت کامل و گاهی بصورت قسمتی از عضله و تارهای عضلانی رخ می دهد. این آسیب زمانی در ورزشکار رخ می دهد که به خوبی گرم warm up نکند و یا با وزنه بالاتر از حد توان عضله، عضله را درگیر کند و بقول معروف وزنه های خیلی سنگین استفاده کند.
آسیب دیگری که در سالن های بدنسازی خیلی شایع است آسیب به دیسک ها و مهره های کمری است چرا که انجام حرکت فیله به طور غیراستاندارد و یا بلندکردن وزنه ای سنگین آسیب کاملا جدی به کمر وارد می کند. خیلی از ورزشکاران حرکات چرخشی و شوک دار به همراه وزنه های سنگین انجام می دهند که برای ستون مهره ها سم محسوب می شود برای پیشگیری به آسیب های کمری و نخاعی حتما ورزشکاران کامل گرم کنند و از بلند کردن وزنه های سنگین و انجام حرکات روتیشن و چرخشی خودداری کنند.

آسیب دیگری که بسیار شایع است آسیب کشیدگی مفصل مخصوصا مفصل آرنج است. این آسیب زمانی رخ می دهد که ورزشکار وزنه سنگینی انتخاب می کند و حرکت جلو بازو را انجام می دهد و مفصل آرنج خود را کاملا بطور ۱۸۰ درجه اکستنشن می دهد و باز می کند در این حالت مفصل نمی تواند سنگینی وزنه را تحمل کند و دچار کشیدگی می شود و فرد مجبور به انجام عمل جراحی می شود.

دیگر آسیب ورزشی که در بین ورزشکاران در سالن های بدنسازی شایع است گرفتگی گردن و کتف است برای پیشگیری از این عارضه به هیچ عنوان ورزشکاران جلوی باد مستقیم کولر یا باد مستقیمی که در حال وزیدن است ورزش نکنند زیرا زمانی که در حال ورزش هستند و بدن کاملا گرم شده، اصابت باد کولر یا هوای سرد به بدن می تواند ظریف ترین و حساس ترین عضلات بدن مثل عضلات گردن، کتف، سرشانه و حتی عضلات کمری را درگیر گرده و مورد اسپاسم شدید قرار داده که در این شرایط ورزشکار را به محل گرم برده و یا زیر دوش آب داغ قرار داده سپس باروغن گیاهی یک ساعت ماساژ داده و لباس نخی بپوشد و استراحت کند. این آسیب در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است چون زنان در سالن های ورزشی تاپ یا نیم تنه می پوشند و قسمت های بیشتری از پوست بدن در معرض هوای آزاد و باد قرار دارد.

آسیب دیگری که در بین ورزشکاران بدنساز خیلی شایع است ابتدا بروز درد در مچ دست است که نشانگر این است که ورزشکار دچار التهاب در مچ دست شده و یا مچ دست وی ضعیف است و یا ممکن است در گرفتن وزنه ها مچ دست خود را خم نگه داشته و زواویه مچ دست غلط بوده و دچار التهاب تاندون های مچ دست شده است. همچنین بلند کردن وزنه های بیشتر از تحمل و توان مچ دست نیز باعث بروز درد، ضعف و آسیب در مچ دست می شود و ورزشکار ممکن است به ضایعه ی تاندونیتیس شود.

همچنین وقتی فشار بر مچ دست بسیار باشد و بر این فشار مداومت شود عصب مچ دست تحت فشار قرار گرفته و فرد دچار سندروم تونل کارپال می شود در این سندروم بر عصب اصلی دست که به عصب مدین median معروف است و به انگشت شست، انگشت وسط و مقداری از انگشت حلقه و تعدادی از عضلات کف دست را عصب رسانی می کند فشار وارد می شود و عصب فشرده شده همچنین از ساعد به کف دست ۹ تاندون وارد می شوند که این تاندون ها بخاطر بلند کردن وزنه های سنگین دچار التهاب شدید می شوند. ورزشکاران عزیز حتما توجه کنند که اگر در برداشتن اشیا دچار اختلال شدند یا حس بی حسی و گز گز در انگشتان و کف دست حس کردند حتما به پزشک مراجعه کنند.

بهتر است که ورزشکاران مبتدی از هالتر بجای دمبل برای تمرین استفاده کنند. وزنه ها را در حد و توان دست خود انتخاب کنند و از بلندکردن وزنه های سنگین پرهیز کنند. در صورت بروز درد در مچ حتما وزنه را سبک تر کنند، دست را ماساژ دهند و کمپرس سرد استفاده کنند و به مچ دست استراحت دهند و از انجام تمرینات تقویت مچ دست و انگشتان دست غافل نباشند.

یکی دیگر از آسیب های مهم و بسیار شایع در بدنسازی آسیب گردن است که بسیار پرخطر و پرعارضه محسوب می شود که آسیب ممکن است در عضلات و بافت نرم گزدن و یا در مهره ها و دیسک های گردنی رخ دهد. از عوامل شایع در آسیب گردنی این است که ورزشکاران هنگام اجرای کرانچ شکم گردن خود را به سمت جلو خم کرده یا به شکم کمک کنند و خود را بالا بکشند که همین موضوع به مرور زمان دیسک گردنی نیز به وجود می آورد. فشار وزنه های سنگین از بالای سر به سمت بدن می تواند آسیب جدی به گردن وارد کند.
آسیب دیگر می توان به بروز آسیب در مفصل سرشانه اشاره کرد که اگر ورزشکار به خوبی گرم نکند و از وزنه های سنگین تر از توان و تحمل استفاده کند دچار پارگی در عضلات سینه ای مخصوصا عضله سینه ای بزرگ خواهد شد و موجب تورم، بروز خونریزی و ایجاد درد در زمان لمس خواهد شد و پس از مدتی دامنه حرکتی مفصل شانه را محدود خواهد کرد.

آسیب های بدنی در رشته بدنسازی برای بیش از ۵۰ درصد ورزشکاران رخ می دهد چرا که همه ورزشکاران تصور می کنند که گرم کردن در کوتاه ترین زمان باید انجام شود خیلی پراهمیت نیست و بر این باورند که هرچه وزنه سنگین تر باشد بهتر است و فکر می کنند اگر در انجام حرکت تمرینی بر روی عضو احساس درد می کنند یعنی تمرین به خوبی بر ناحیه مذکور تاثیرگذار بوده که همه این افکار منجر به آسیب های جدی و در نهایت دوری از ورزش تا آخر عمر می شود.

قیمت دستگاه ems باشگاهی

ADVERTISEMENT

یک دیدگاه دربارهٔ «آسیب های رایج ورزشکاران فیتنس و بدنساز سالن بدنسازی»

دیدگاهتان را بنویسید

error: Content is protected !!